Výzva k programu COVID – Nájemné

-
Kategorie: účetnictví

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) zveřejňuje Výzvu k programu COVID – Nájemné. Žádosti je možné podávat od 26. června 2020, 9:00 hodin do 30. září 2020, 23:59 hodin, a to elektronicky přes informační systém dostupný na webu mpo.cz.

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) zveřejňuje Výzvu k programu COVID – Nájemné. Žádosti je možné podávat od 26. června 2020, 9:00 hodin do 30. září 2020, 23:59 hodin, a to elektronicky přes informační systém dostupný na webu mpo.cz. Speciální dotační program COVID – Nájemné připravilo MPO v reakci na celosvětovou pandemii koronaviru. Určen je podnikatelům, kteří museli kvůli krizovým mimořádným opatřením dočasně uzavřít provozovny pro maloobchodní činnost a poskytování služeb zákazníkům v těchto provozovnách.

Aktuálně:

  • Program je notifikován Evropskou komisí.
  • Výzvu MPO zveřejnilo 19. června.
  • Žádosti je možné podávat od 26. června 2020, 9:00 hodin do 30. září 2020, 23:59 hod on-line prostřednictvím informačního systému zpřístupněného z https://najemne.mpo.cz.
  • Ověření identity žadatele bude probíhat prostřednictvím prostředku pro elektronickou identifikaci. Manuál k elektronické identifikace je k dispozici ke stažení v příloze. Podrobnosti o jednotlivých prostředcích elektronické identifikace naleznete na informačním webu eIdentita.cz.
  • Všechna potřebná potvrzení a formuláře jsou pro žadatele připraveny v informačním systému.
  • Maximální výše podpory činí 10 milionů Kč pro jednoho žadatele.
  • Celková alokace činí 5 mld. Kč. V případě potřeby bude navýšena pro pokrytí žádostí všech oprávněných žadatelů.

Kdo může o podporu žádat?

  • Oprávněným žadatelem je nájemce, který:
    • je podnikatelem (fyzickou, nebo právnickou osobou) a vykonává podnikatelskou činnost na základě zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání nebo obdobným způsobem.
    • užívá provozovnu [1], která není v jeho vlastnictví, na základě nájemní smlouvy uzavřené před 13. březnem 2020, k maloobchodnímu prodeji zboží nebo poskytování služeb zákazníkům.
    • v důsledku přijatých krizových mimořádných opatření v souvislosti s pandemií COVID‑19 mu byl státními orgány zakázán maloobchodní prodej zboží nebo poskytování služeb zákazníkům v provozovnách alespoň v části období od 13. března do 30. června 2020.
  • Není spřízněnou osobou s pronajímatelem prostor provozovny. Nájemce a pronajímatel nesmí být pro účely čerpání podpory dle tohoto programu:
    • osobami blízkými dle ust. § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník,
    • ve vztahu osoby ovládající a ovládané dle ust. § 74 a násl. zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích,
    • osobami jednajícími ve shodě dle ust. § 78 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích,
    • ve vztahu, kdy jeden z nich vůči druhému uplatňuje podstatný vliv dle ust. § 22 odst. 5 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví,
    • osobami, které jsou součástí jednoho konsolidačního celku dle ust. § 22 odst. 6 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví.

Jaké podmínky je třeba splnit, aby byla podpora přiznána u provozovny v nestátním objektu?

  • Poskytnutí slevy pronajímatelem alespoň ve výši 30 % rozhodného nájemného [2].
  • Uhrazení alespoň 50 % rozhodného nájemného žadatelem o podporu před podáním žádosti. Došlo-li k odložení plateb nájemného žadatelem o podporu na základě zák. č. 210/2020 Sb., nebo dohodou mezi žadatelem o podporu a pronajímatelem, považuje se podmínka za splněnou, dojde-li k uhrazení alespoň 50 % rozhodného nájemného žadatelem o podporu nejpozději den před podáním žádosti o poskytnutí podpory.
  • Výše podpory činí 50 % rozhodného nájemného.

Jaké podmínky je třeba splnit, aby byla podpora přiznána u provozovny ve státním objektu?

  • Jedná se o nájem provozovny, jejíž pronajímatel a nemovitost, v níž je tato provozovna situována, podléhá zákonu č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích (tzn. provozovna je situována v nemovitosti v majetku státu a nelze poskytnout slevu 30 % z nájemného).
  • Uhrazení alespoň 80 % rozhodného nájemného žadatelem o podporu před podáním žádosti. Došlo-li k odložení plateb nájemného žadatelem o podporu na základě zák. č. 210/2020 Sb., nebo dohodou mezi žadatelem o podporu a pronajímatelem, považuje se podmínka za splněnou, dojde-li k uhrazení alespoň 80 % rozhodného nájemného žadatelem o podporu nejpozději den před podáním žádosti o poskytnutí podpory.
  • Výše podpory činí 80 % rozhodného nájemného.

Co je třeba doložit?

Všechny potřebné doklady a čestná prohlášení budou pro žadatele připraveny v informačním systému. Jsou jimi např.:

  • Čestné prohlášení příjemce podpory o tom, že je oprávněným žadatelem a splňuje všechny podmínky Výzvy.
  • Čestné prohlášení pronajímatele, že pronajímá provozovnu a poskytl žadateli potřebnou slevu. Ověřené čestné prohlášení pronajímatele do systému vloží žadatel – nájemce.
  • Doklad potvrzující uhrazení nájemného za měsíce leden a únor 2020. V případě, že v den podání žádosti neuplynula dle nájemní smlouvy lhůta splatnosti nájmu za únor a leden 2020, lze také doložit doklad potvrzující uhrazení nájemného za období říjen, listopad, prosinec 2019. Pokud byla nájemní smlouva uzavřena po 31. lednu 2020, bude přílohou doklad o uhrazení poměrné části nájemného od uzavření nájemní smlouvy do 13. března 2020.
  • Doklad potvrzující uhrazení části rozhodného nájemného na danou provozovnu alespoň ve výši požadované podpory.

Informační systém obsahuje všechny potřebné formuláře pro vyplnění žádosti přímo v systému. Procesem podání žádosti tedy informační systém zájemce o dotaci provede.
Nejčastější otázky a odpovědi naleznete na portále BusinessInfo.

 

Metodická podpora žadatelů o podporu (po-pá 7 - 18 hod.):

  • informační linka 1212
  • e-mail: covidnajemne@mpo.cz

Podpora uživatelů aplikace AIS MPO (každý den 8 - 18 hod.):

  • telefon: 841 135 135
  • e-mail: hotline-aismpo@asd-software.cz

Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu

Pro více informací nás můžete kontaktovat na emailové adrese: info(at)consultatio.cz